v. 40

Hej alla glada!

Denna veckas inlägg kan komma att bli informationstätt, så sätt dig bekvämt och sänk axlarna vet jag!

Vi vill börja med att tacka er som kom på föräldramötet i tisdags, jättebra att ni kom!

I klass 1a har vi nu tre nya klassföräldrar: Olle och Ludvigs mammor och Arvids pappa. I 1b är klassföräldrarna föräldrar till: Rijan, Milian, Hjalmar och Adrian. Roligt! Vi vill också passa på att tacka de klassföräldrar som verkat under föregående läsår!

I veckan har vi jobbat med bokstaven Hh och Hero flyttade in på Vov Hotell! H är en svår bokstav som gärna smälter samman med andra bokstäver om man inte är uppmärksam. Tex HAV kan för många låta som två ljud HA-V fastän det är tre ljud H-A-V. H låter ju ungefär som en flämtande hund.

I matematiken har vi tränat mycket på begreppen färre/fler och påbörjat addition lite smått. Plus använder vi i det vardagliga samtalet men prata gärna med barnen att det heter addition och att man adderar tal med varandra, att man lägger till eller att det blir fler. Likhetstecknet är mycket viktigt i matematiken! Det ska vara lika på båda sidor om det.

Vi har kollat på Lilla aktuellt skola för att hänga med i vår omvärld och på idrotten har Henrik introducerat orientering! Barnen hade koll på vädersträcken, inte illa! De kunde till och med peka ut åt vilket håll exempelvis norr är!

Info om läsläxan:

Läsläxan kommer delas ut på tisdagar och ska vara åter tisdag veckan efter. Varje kapitel som ska läsas handlar om den hund som vi jobbat med veckan innan. Ex. denna vecka har vi jobbat med Hero och därför kommer läxan att handla om honom nästa vecka.

I skolan kommer vi läsa högt för eleverna och de följer med i texten och/eller tittar på bilderna samtidigt. Vi vänder blad tillsammans. De olika nivåerna i böckerna följer samma sidor och det är likadana bilder i alla böcker. När ni läser hemma kan ni med fördel läsa texten högt först och ditt barn följer med i texten och/eller tittar på bilderna. Om eleven inte kan läsa ännu kan ni titta på bilderna, leta efter den aktuella bokstaven i texten, leta korta ord samt prata om texten/bilderna. När ni har läst texten flera gånger tillsammans kommer eleven lära sig känna igen ord och även memorera texten och det bidrar till en känsla av att faktiskt ha läst hela texten själv (=motivationen i topp!). Kan eleven läsa kan ni läsa varannan mening, varannan sida eller låta eleven läsa allt. Det beror helt på hur långt ditt barn kommit med läsningen. Läs kapitlet i alla fall 3-4 gånger i veckan. Viktigt (!) att komma ihåg är att detta ska både vara lustfyllt och roligt för ditt barn men även vara en mysig stund tillsammans med den man läser! Blir inte den tidiga läsinlärningen rolig kommer det inte vara roligt att läsa sedan heller. Låt det ta tid.

_______________________________________________

1a

Måndag: Isabella är bara i skolan fram till förmiddagsrasten för sedan ska hon till Linnéuniversitetet på utbildning i problemlösning i matematik. Vikarie är därför bokad resten av dagen.

Tisdag: Läsläxan delas ut. Kapitlet om Hero. Tillbaka tisdag 10/10.

Onsdag: Skolan stängd!

Fredag: Idrott, röd grupp kommer omklädda

_______________________________________________

1b

Tisdag: Läsläxan delas ut. Kapitlet om Hero. Tillbaka tisdag 10/10. Bibliotek, påminn barnen att de ska låna så de har minst en bok i bänken och en hemma ni kan läsa (vi påminner också).

Onsdag: Skolan stängd!

Fredag: Idrott, röd grupp kommer omklädda. Eva iväg from. förmiddagsrasten och Caisa finns i klassen.

______________________________________________

Övrigt:

Vi vill poängtera att det är superviktigt att inte jämföra sig med andra. Alla är vi olika och behöver träna på olika saker. Fröken Isabella behöver t ex träna på att sträcka på ryggen för att inte få dålig hållning och fröken Eva behöver träna på att sjunga. Barnen har exempelvis olika böcker i skolan, både i matematik och i svenska och det är för att alla behöver träna på olika saker. Skulle detta samtalsämne komma upp hemma är det bra om ni påminner varandra att vi är olika och att det är jättebra att vi är det.

Det är jätteviktigt att eleverna lyssna på vad de vuxna säger och inte bara vad den egna läraren säger och att man alltid försöker göra sitt bästa.

Påminnelse; barnen får inte vara i skogen bakom 3-4ans hus på rasterna, eftersom det sker en del konflikter där bakom. Lika så måste eleverna fråga om lov innan de springer ner till linbanan. Vi behöver veta var de är någonstans. En del konflikter uppstår även när eleverna leker med pinnar och kastar kottar på varandra. Påminn barnen om att detta inte är okej.

Rastaktiviteter på tisdagar och torsdagar, det är väldigt populärt bland barnen!

Länk till fritidsbloggen: http://hovshagaskolansfritidsblogg.vibloggar.nu/

Det har varit lite krångel med telefonerna på skolan denna vecka. Det är för att systemet har uppdaterats och verkar inte riktigt hittat tillbaka till sin rätta plats. Därför är det smidigast att anmäla sjukdom via appen ”IST Dexter” eller via dator (Dexter).

Utskick från skolledningen (klicka på dem så ska ni kunna öppna filerna):

Terminsbrev ht 17

Rastvärd inbjudan

Trivselregler 1718

Föräldraråd 170914

Hoppas ni får en fin vecka och tveka inte att höra av er om ni har några frågor!

1a & 1b

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *